AMORTİSÖR YAĞ SEVİYELERİ

AMORTİSÖR YAĞ SEVİYELERİ

Motosiklet amortisörüne ne  kadar yağ konulmalı ?

Motosikletler de ön amortisör yağ miktarı nasıl ayarlanır.

Standart yol motorları , scooter lar , yarış motorları , özel ve komplike amortisörlerin, kullanım ve bakım kılavuzların da muhakkak kullanılması gereken yağ vizkositeleri ve yağ miktarları yazmaktadır.

Amortisör ne kadar komplike ve ne kadar özel ise iş o kadar karmaşık bir hal alabilir. Yağ miktarları ve seviyeleri sabit olmaktan çıkar , profesyonel kullanıma hitap edecek şekilde ve kullanıcının kendi kullanım şartlarına göre ayarlayabileceği şekilde geniş aralıklar verilebilir.. 2w -10 w 200-350 cc aralığı gibi .(Bakınız alt  tablo)







Konumuz standart amortisörlerle gelen standart yol motosikletleri olduğu için komplike amortisörler hakkında daha fazla detaya girmeye gerek görmüyoruz.

Motosikletlerimizin amortisörleri hangi üretici tarafından üretilmiş olursa olsun ( motosiklet üreticileri amortisör üretmezler ) ait olduğu modelin servis kılavuzun da mutlaka hangi vizkosite de yağın ne miktarda ve ne ölçüde kullanılması gerektiği yazmaktadır.

Burada önemli olan bir husus var oda yazan yağ miktarlarıdır. Yanlış anlaşılan ve yanlış uygulanan konuların en başında gelir. Klavuzlarda belirtilen miktarlar göz önüne alınarak amortisör yağları değişmez. Burada belirtilen rakamlar size bu amortisör için ne kadar yağa ihtiyacınız olduğunu göstermek amacıyladır. Mesela her bacak için 478 cc yazıyorsa bu 478x2 = 956 cc yani 1 lt lik bir kutunun yada 500 cc lik 2 adet kutunun sizin işinizi göreceğini belirtir.

Asıl olan hava boşluğu seviyesidir. Ülkemizde amortisör bakımı doğru şekilde yapılmadığını düşünürsek , hala amortisörün içerisinde eski yağ kalıntıları , kir ve tortu kalıntıları varken içerisine 478 cc yağ koymak neredeyse hiçbir şey ifade etmediği gibi bunu ayarlamakta pek mümkün bir iş değildir. 478 cc hassas olarak ayarlanabilecek bir rakam mıdır ?

Burada devreye hava boşluğu girer. Var sayalım aynı amortisör için 478 cc yağ 103 mm hava boşluğu denilmiş olsun . Burada yapılması gereken şey 500 cc yağ koyup amortisör içinde yay yokken ve sonuna kadar kapalı iken üstte 103 mm hava boşluğu kalacak şekilde yağın fazlasını geri çekmektir. ( basit bir özel alet gerektirir ) Bunu yaptığımızda artık içeride ne kadar yağ olduğu bizi ilgilendirmez. Miktar sadece kaç cc yağ satın almamız yada hazırda bulundurmamız gerektiğini göstermek dışında bir işe yaramaz artık. Lütfen cc bazında yağ koyanların bu işi yanlış yaptığını unutmayın.

Fazla yağ hava boşluğunda azalma ve amortisör kapanma hareketinde zorlaşmaya neden olur . Hatta  hirlolik kilitlenmeye  sebep olabilir. Amortisör kapanırken üstte kalan havayı sıkıştırır. Fizik kanunları gereği sıvıları sıkıştıramayız bu nedenle hava boşluğu yoksa amortisör kesinlikle kapanmaz 

Aynı şekilde  eksik yağda  yeterli sıkıştırmayı sağlayamayacak kadar  çok hava  boşluğu demektir. Ayrıca yağda kavitasyona ( köpürme ) sebep olabilir. Her  iki durumdada amortisörünüz yayın  hareketini absorbe etmekten  çok uzak bir  hal  alabilir.

 . (bakınız alt şekil) Viskosite ne  olursa olsun hava  boşluğu ile  oynamamakta yarar vardır.

​​​​​​​

( Bu bilgilendirmeler temel amortisör  tipleri için  herkesin anlayabileceği dilde yazılmaya  çalışılmıştır. İleri düzeyde amortisörler için farklı durumlar söz  konusu olabilir. )