AMORTİSÖR YAYLARI

AMORTİSÖR YAYLARI

Motosiklet amortisörün de yaylar

​​​​​​​Süspansiyon sisteminin  en  önemli parçalarından birisi de yaylardır. 

Motosikletimizin sürekli yol ile  temas halinde kalabilmesi için  lastiklerimizin taşıyıcı sistemleri ile birlikte yol dokusuna uygun hareket etmesini sağlayan birinci faktör  yaylardır. Aracımızı sabit tutmaya , şiddetli sarsıntı ve  savrulmalardan korumaya çalışırken ağırlık aktarımı işinide mümkün  olan  en sağlıklı şekilde gerçekleştirmek yayların görevidir. Bu bizi ve aracımızı darbe ve  hasarlardan koruduğu gibi yol tutuşumuzu , güvenlik ve konforumuzu en  üst  seviyede tutar. Bunun içinde sahip olduğu potansiyel  enerjiyi kullanırlar. 

Yaylar tek başlarına kullanıldıklarında ihtiyaç fazlası salınım ve açılıp kapanma hareketine meyilli oldukları için  mutlaka  bir  amortisör ile desteklenirler.  Amortisörler yay hareketlerine karşı kuvvet  uygularlar. Amortisörler açılma ve  kapanma yönlerinde yaylarda oluşan  salınımı  sınırlamak için meydana çıkan enerjiyi içerisindeki yağı sıkıştırmak vasıtası ile ısı enerjisine dönüştürerek absorbe ederler. Aracımızı daha  güvenli hale  getirirler.  Motosikletimizin lastiklerinin yer  ile temasının kesilmesini engellerler . 

Çok farklı tipte yaylar  olmasına  rağmen Motosiklet süspansiyon sistemlerinde ağırlıklı olarak 3 tipte yay kullanılır. 

Standart  yaylar (lineer-linear ) her sıkıştırma oranına aynı tepkiyi verirken çift  etkili yada progresif ( artan etkili )  yaylar skıştırıldıkça kamedeli olarak artan bir tepki verirler . Basitçe  anlatmak gerekirse  bir yayı 1 mm sıkıştırmak için 1kg  agırlık gerekiyorsa  standart  yaylarda 10 mm sıkıştırmak için 10 kg gerektiği manasına  gelirken  çift  etkili yada  progresif yaylarda  bu oran  sıkıştırmanın artması ile doğru orantılı olarak artar. Mesela  1 mm sıkıştıma  için 1 kg gerekiyorken  5 mm sıkıştırma  için 10 kg  gerekebilir.  

Çift  etkili yada  progresif yayların  standart yaylara  göre  avantajı , düşük hızlarda  küçük engeller için hassas  tepkiler  verirken  zor  şartlarlada daha  başarılı şekilde  baş edebilirler.  Özellikle her  şartta  stabil bir  sürüş ve  zor  şartlarda  dibe vurma sorunlarına  karşıda etklidirler.  

Günümüz motosikletlerinde sıkıştırılmış hava ile  çalışan  yaysız  sistemlerde kullanılmaktadır.