Motosiklet Amortisör SAG Ayarları

SAG ayarı nedir , nasıl yapılır.

SAG setting, riding sag veya rider sag olarak adlandırılan sabit sarkma olarak çevirebileceğimiz konuya değineceğiz.

Sag ayarını amortisörümüzün durağan durumda ve üzerinde sürücüsü ve ekipmanları olduğu halde çalışmaya başlayacağı noktanın sıfırlamasını yapmak gibi düşünebilirsiniz. Bunu teknik işler yapanlar 3 boyutlu çizimler yapanlar çok kolay anlayacaklardır.

Sag ayarı sürücü motosikletin üzerindeyken amortisörlerimizin ne kadar kapanması gerektiğini ifade eder. Ve  sürüş için  çok önemli bir  ayardır.

Olması gerekenden fazla kapanma yada az kapanma sürüş güvenliğini tehlikeye düşürdüğü gibi amortisörlerimizin doğru olarak çalışmamasına sebep olur buda motosikletinizden alacağınız keyfi doğrudan olumsuz olarak etkiler. Bir aracın ne kadar keyifli olabileceğini en iyi motosiklet sürücüleri bilirler. Ve kimse daha fazla keyfe ve güven duygusuna hayır demez.

Şimdi motosikletimizi daha keyifli ve güvenli hale getirelim

Önceki konuları da okuduğunuzu ve motosikletinizin amortisörlerini bakımlı hale getirdiğinizi varsayarak devam edeceğim.

Bu işi preload ( önyükleme ) ayarı olan tüm ön amortisörlerde ( ön amortisörlerde maalesef opsiyoneldir fakat  bu canınızı sıkmasın ) ve tüm arka amortisörlerde ( arka amortisörlerin hepsinde vardır )  yapabiliyoruz. Preload ayarının olma sebebi budur. Olmama sebebi de tamamen ekonomik sebeplerdir. Amortisörler komplike hale geldikçe fiyatları artar ve motosiklet üreticileri düşük fiyat politikası uyguladıkları motosiklet modellerinde ilk olarak amortisörlerden feragat ederler. İyi bir amortisör takımı bir motosikletin fiyatına yakın fiyatlara çıkabilir. Aracımızın en pahalı donanımıdır desek çokta yanılmış olmayız.

Her ön amortisörde önyükleme ayarı olmaması sizi üzmesin ilerleyen konularda ayarı olmayan amortisörlerinde manuel olarak sag ayarının nasıl yapılacağına değineceğiz.

Yol motorlarında baz  alacağımız  sag değerleri olarak . 

Ön amortisörde yol motosikletleri için 35-45 mm arasında bir  ayar gayet yeterlidir. Bunu ön amortisörünüzün toplam  yolunun ( travel ) %30 olarak hesaplamakta  bizi aynı rakamlara götürebilir. ( yüzde  ile hesapladığınızda çıkan değer  cbf1000 içinde crf1000L içinde bizim  için doğru değere götürür) 35mm cbf 1000 için ideal  bir  rakamken crf1000L için çok sert  olacaktır.  Bu nedenle  uzun travel mesafesine  sahip motosikletlerde yol kullanımı için  bu değeri %30 olarak hesaplamak çok daha doğru olur. Mesela Africa  twin  toplam  travel 210 mm olduğunu varsayarsak Bunun %30 u 60 mm

Arka  amortisör  için yol motorlarında 30-35 mm arası bir değer uygun bir  ayar sağlayabilir. Yine bu değeri farklı motorlar  için hesaplamak gerektiğinde %25 ile bulabiliriz. Mesela  yine  Africa  twin  arka  teker  travel 210 mm %25 i  52 mm.  baz  alınabilir.   ( Africamızı asfaltta sürdüğümüzü düşünüyoruz. Arazi kullanımında bu değerlerin  dışına  çıkmak gereken  durumlar olabilir )

Anlaşılacağı üzere  travel mesafesi uzadıkça  SAG ayarı için  kullanacağımız rakamlarda değişiyor. 

Bir sonraki konuda  Sag  ayarımızı yapacağız. 

Keyifli sürüşler. 

Örnek  ayar somunları ...